La oss ta dere med til Eventyrland

Etter at vi, som nevnt, hadde omtrent blakka oss for å reise til Zermatt, var vi veldig spente på om dette var verdt pengene (vi snakker ca 2000 kr per pers for å bare dra opp og ned dit). Vi var iallefall fort enige om oppholdet der ble en rehab; null alkohol, minimalt med mat og rolige dager. Kall det en detoxtur.

Etter å ha droppa hest- og kjerretaxi og minibusstaxi (som vi ikke gidda å spørre om prisen på engang) var vi gjerrigknarkene som spaserte den kilometeren fra stasjonen til Hostellet. “Workout of the day” tenkte vi der vi hata livet litt i 25 grader (som på forhånd var meldt til å være rundt 12, som betydde at vi hadde langbukser på oss) gatelangs i Zermatt. Takk og lov kunne vi imponeres av denne eventyrbyen. Altså; det var som å komme til en miniatyrlandsby. Noe mer sjarmerende hadde vi aldri sett.

Noen plan for Zermatt / Matterhorn hadde vi selvfølgelig ikke, iallefall ikke når de togene opp til utkikkspunktene vi hadde tenkt å dra til skulle koste det samme som en treretters hjemme i Norge. Vi labba derfor avgårde på måfå, helt til vi fant et sted som hadde mat på menyen til under 200 kroner. Det var dog bare en skive med ost og tomat; men vi tok det. Med på kjøpet fikk vi også noen tips og triks av servitøren om hvor vi kunne gå for å få gode bilder.

De rådene leda oss til at Matterhorn forsvant mer og mer bak en grønn vegg (eller fjell som det kanskje var), og vi ble smålig fortvila. Plutselig var vi liksom i gang med Workout of the day part 2, og lurte på om vi skulle ha påspandert oss dette spinnville toget likevel #fail. Men som alt annet på denne turen, så skulle det også åpenbare seg en løsning etter å ha gått i en times tid; gondolbane!!! Litt billigere enn toget, og vi påspanderte oss dette. Vel verdt både pengene for gondolen OG pengene fra Geneve til Zermatt!! Helt vill utsikt og vi fant en liten topp for perfekte poseringer.

imageimageimage image

Så etter en fotoshoot hvor vi tok fler bilder enn vi har tatt totalt på hele turen takka vi for oss og tok omtrent siste gondolbane ned igjen. Når vi _egentlig_ skulle gått av midt i fjellheimen (hvor vi gikk på), fant vi ut at det var en god ide å heller bare sitte på helt ned til byen. Der kom vi såklart ikke ut igjen med de snikete billettene våre, men myke som vi var etter å ha trent og posert i hytt og pine smatt vi over eller under bommen lett som en plett #winning.

Etter turen var vi så slitne etter å ha bevegd oss mer enn den siste uka tilsammen at vi sovna alle tre. Så på kvelden en gang kom vi på at det eneste vi hadde spist hele dagen var disse skivene, og vi kunne trossalt ikke sulte ihjel selvom prisene ønsker det. Det ble derfor turens første (og sykt digge) burger på kvelden (til den nette sum av 250 kr per pers).

Vi skjønte at vi bare måtte komme oss fort som bare det bort fra dette landet i dag tidlig, sånn for å ikke trene for mye og spise for lite i altfor lang tid. Vi kasta derfor i oss den gratis frokosten Hostellet tilbydde og kasta oss videre på togreisen til Milano! Det ble en litt spennende affære pga forsinkelser og overganger – men etter rehaben i Zermatt klarte vi å løpe med de altfor tunge sekkene våre fra den ene stasjonen til den andre, og ting går igjen på skinner for #NTO (Never too old).

Vi konkluderer derfor med at Zermatt var verdt turen, for makan til likes og bilder vi fikk oppsamla der er nok uendelig.

Vi snappes, instas og blogges fra Milano! Legg til martelli, cecstorm og ceciliesf for å være med på mer moro.