Noen ENKLE tips til et sunnere kosthold

Nå er ingen av sprekfisene kostholdseksperter. Eksperter på å ta usunne valg derimot, det kan vi skryte på oss. Det har vi vært i ganske mange år, og vi har i løpet av de årene PRØVD å vært sunne ganske mange ganger. I en oppsummering til dere, og oss selv – skal vi i dette innlegget prøve å komme med noen enkle tips og huskeregler for et bedre kosthold.


1. Havregryn

– Sliter du med at du ønsker deg karbohydrater til frokost? Vi er ikke i mot karbohydrater, men vet at det kan være smart å velge de riktige karobohydratene. Starter du dagen med havregryn til frokost har du en ren frokost (velg gjerne sukrin eller syltetøy uten sukker for å søte de opp litt – vår anbefaling er å droppe sukkeret) 😉 Vi sverger til havregryn, og føler at om vi starter dagen med det, så har vi mye å gå på resten av dagen.

2. Mer grønt

– Nå fikk du jo så mye karbohydrater til frokost, at til middagen anbefaler vi deg et stykke kjøtt/kylling/fisk, med en mindre porsjon ris/potet/karbo enn vanlig, og MER grønt. Ta så mye grønnsaker du bare ønsker, og kutt pittelitt ned på karbohydratene her.

3. Søtsug

Er du som sprekfisene, en sucker for søtsug? Det som ofte skjer med oss, er at vi føler vi har vært flinke med kostholdet en hel dag – så når kvelden kommer – har vi DRITGOD samvittighet. God samvittighet = overdrevent kaloriinntak. Vårt tips er å være forberedt på at søtsuget gjerne kommer snikende. I stedet for å gå på butikken med søtsugmagen din og velge deg ut både store sjokoladeplater og chips, kan du kanskje ha pasjonsfrukt kesam og frukt stående i kjøleskapet – og på forhånd ha en plan til deg selv om å velge det alternativet i stedet for.

11253828_10155611720405220_476588895_n (2)

4. Speltlompe

Speltlompa er et bedre alternativ enn brød og ligende. Med den kan du lage en sunnere variant av alt fra taco til pizza, til andre måltid. Mellommåltider med speltlompe er dødsgod. Speltlompe med ruccola, smørepålegg og kalkunskinke til lunsj f.eks. Olala.

5. Kokesjokolade/yoghurtis

Som de snopegrisene vi er, velger vi ALLTID minst en eller to dager i uka med noe ekstra godt. Ekstra godt for oss, er synonymt med ekstra usunt. På samme måte som vi forklarte med søtsug, mener vi at det å ha “dine egne regler” alltid er en god ting. Okei, så gi deg selv EN eller TO snopedager da. Men har du brukt de opp på mandag og tirsdag, så har du brukt de opp da. Et tillegstips på dette punktet er å være klar over at overdreven fråtsing kan ødelegge en hel uke som halvsunn. Hvis du klarer å velge de sunnere variantene av usunnhetene er du allerede godt på vei. Kokesjokolade/mørk sjokolade istedet for de store platene f.eks? Metter raskere, og er (så ærlige må vi være) ikke like god, så du stopper deg selv kanskje LITT før du sitter og halvveis gulper alt opp igjen mens du sitter der med senkveld og co. Yoghurtis, eller is med mindre sukker ligger også tilrettelagt i isdisken. Det er bare det å velge den da.

11118012_10152747423391512_694865063_n (2)

6. Avokado

Avokado er genial. En til dagen er vårt sprekfistips. Den inneholder det gode fettet, det vi trenger. Bruk den gjerne til guachamole f.eks, som er så godt at det passer til alt. Den er også perfekt i salater, eller kan saltes og sprayes litt sitron på så er den nomminomnom helt ren også. Et hakket bedre mellommåltid det, enn de bollene vi til tider tyr til.

7. Egg

Egg kan du lage de mest fantastiske mellommåltider/kveldser/frokoster med. Eggerøre, omelett, speilegg, koktegg osv. Et råd vi har fått ofte er å fjerne en plomme annenhver eggehvite. Det hvite i egget er bedre enn det gule. Selv om vi får det rådet, er det ikke alltid vi holder det da men. Egg er vi uansett positive til, det bør være i kjøleskapet til en hver tid – så kanskje du automatisk velger et sunnere alternativ på null komma svish så enkelt som det.


For flere kostholdstips anbefaler vi dere å svinge dere innom bloggen til
Helle eller fru.Timian
som har masse gode kostholdsråd,
som til og med vi prøver å følge i ny å ne.
CHECK THEM OUT 🙂


FØLG OSS GJERNE PÅ:

Instagram: @sprekfisene
Snapchat: cecstorm & martelli
Facebook: Sprekfisene

eller DEL innlegget på linken under, med andre som kanskje kunne trengt noen enkle kostholdstips i hverdagen 🙂 Da blir vi glade!

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *